ندای الرحیل

در احیای فرهنگ آخرتگرایی

ندای الرحیل

سلام
وبلاگ حاضر، تلاش کوچکی است برای دگرگون کردن بدیهیات،گرایشها و هدفها ...
وبلاگ حاضر تلاش کوچکی است برای زنده کردن قلبها و دگرگون کردن آرزوها...
وبلاگ حاضر، تلاش کوچکی است برای احیای فرهنگ آخرتگرایی و نواختن ندای الرحیل...
پس...
باور کنیم که جهان به نگاهی نو نسبت به مرگ نیازمند است...
باور کنیم که نگرش غلط به اسرارآمیزترین پدیدۀ هستی - مرگ - لحظه لحظۀ عمر بشر را به پوچی کشانده است....
باور کنیم که ما رهگذریم ودنیا ظرفیت و توان تحمل آرزوهای ما را ندارد...
باور کنیم که مرگ در این نزدیکیست و ما چاره ای جز رفتن نداریم...
باور کنیم که دلهای ما برای آزاد شدن از ترسها و گرایشهای دنیا، به ترسها و گرایشهای آخرت نیازمند است...
باور کنیم که تنها طریقتی که می تواند ما را به خدا برساند، طریقت توشه چینی است...
ویادمرگ، آب حیات بخشیست برای زنده کردن بشریت...
ویاد مرگ شمشیر و سپر محکمیست، در برابر فرهنگ پوچ گرای غربیها...
و یاد مرگ، مرهم شفا بخشیست برای انقلاب بیمار شده به ویروس دنیاگرایی...

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندها

منوی تصویری سایت ندای الرحیل

تلگرام

-----------------------

 صفحه اصلی

-----------------------

ندای الرحیل2-تصاویر

-----------------------

ندای الرحیل3-سیاسی

-----------------------

ندای الرحیل4-خواب

-----------------------

 ندای الرحیل5 - شعر

۶ مطلب در آبان ۱۳۹۲ ثبت شده است

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۲ ، ۱۵:۵۲
بهنام جدی بالابیگلو

 برخیز و بیانداز ز رخ پردۀ غیبت

تا دیده و دل را نبرد دختر کوفی

 

متی ترانا و نراک...

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۲ ، ۱۹:۱۱
بهنام جدی بالابیگلو
خطبه های نماز جمعه مورخه 12/07/1392

 

صفری امام جمعه گرمی

اسامی عالم آخرت در قرآن

انسان موجود ابدی است و حیات اصلی آن در عالم دیگر است و بدون شک به آن عالم سفر نموده و در آن عالم ماندگار خواهد بود . میلیونها انسان پیش از ما به آن عالم رفته و ما نیز آماده رحلت و سفر به آن عالم هستیم. نکته مهم و قابل توجه این است که از ویژگیهای آن عالم این است که خودمان با رفتار و کردار و باورهایمان آن عالم را می سازیم. و آن عالم در همین دنیا ساخته می شود و حقیقتی جز این دنیا ندارد.

استاد شهید علامه متفکر آیت الله مطهرى (ره) در کتاب عدل الهى در بحث عذاب از خاطرات استادش مرحوم حاج میرزا على آقا شیرازى (ره) که وى را علاوه بر فضل علمى در ایمان و زهد و طاعت نمونه اهل یقین و یادگار سلف صالح مى شناسد و خود را مرید آن عالم جلیل القدر مى داند، نقل مى کند:

ایشان یک روز ضمن درس در حالى که دانه هاى اشکشان بر روى محاسن سفیدشان مى چکید، این خواب را نقل کردند، فرمودند: در خواب دیدم مرگم فرا رسیده است . مردن را همان طورى که براى ما توصیف شده است در خواب یافتم . خویشتن را جدا از بدنم مى دیدم و ملاحظه مى کردم که بدن مرا به قبرستان براى دفن حمل مى کنند. مرا به گورستان بردند و دفن کردند و رفتند. من تنها ماندم و نگران که چه بر سر من خواهد آمد. ناگاه سگى سفید را دیدم که وارد قبر شد. در همان حال حس کردم که این سگ تندخویى من است که تجسم یافته و سراغ من آمده است . مضطرب شدم ، در اضطراب بودم که حضرت سیّد الشهداء تشریف آوردند و به من فرمودند: غصه نخور، من آن را از تو جدا مى کنم .[1]

قبرمان و رفیقمان در قبر و محشر و قیامت و بهشت و جهنممان همین اعمالی است که هر روز انجام می دهیم.

غفلت از عالم آخرت غفلت از اصل خویش بودن و وطن اصلی را فراموش کردن است. خدای متعال در قرآن کریم ، برای این که ما قیامت را فراموش نکنیم حدود هزار و هفتصد آیه در باره عالم آخرت آورده است . در ضمن این آیات ، اسامی و نامهای مختلفی برای عالم آخرت ، ذکر کرده است که هر کدام نشان دهنده وضع مخصوص و نظام مخصوص حاکم بر آن است.

دقت در کثرت آیات قرآنی در باره عالم آخرت ، اهمیت تأثیرتذکر آن عالم در تربیت انسان را می رساند و اسامی مختلفی که برای آن نامگذاری شده است ، موجب افزایش معرفت انسان به آن عالم و سبب تنبه و بیداری انسان می گردد.

اگر انسان همواره به یاد داشته باشد که در جلوی او عالمی است که باید به آن وارد شود و فرار از آن ممکن نیست و حوادثی در آن اتفاق می افتد که خود انسان در همین دنیا ، آنها را خلق می کند ، طوری زندگی خواهد کرد که عالم آخرت او بهشت برین گردد.

شیخ عباس قمی در کتاب منازل الاخره نقل می کند که حضرت امیرالمؤ منین علی (ع) در هر شب هنگامى که نماز عشاء تمام می شد و مردم به خوابگاه خود مى رفتند صداى نازنینش به حدى بلند مى شد که صداى آن حضرت را تمام اهل مسجد و کسانى که همسایه مسجد بودند مى شنیدند و مى فرمود:« تَجَهَّزُوا رَحِمَکُمُ اللَّهُ فَقَدْ نُودِیَ فِیکُمْ بِالرَّحِیلِ وَ أَقِلُّوا الْعَرْجَةَ عَلَى الدُّنْیَا وَ انْقَلِبُوا بِصَالِحِ مَا بِحَضْرَتِکُمْ مِنَ الزَّادِ فَإِنَّ أَمَامَکُمْ عَقَبَةً کَئُوداً وَ مَنَازِلَ مَخُوفَةً مَهُولَةً لَا بُدَّ مِنَ الْوُرُودِ عَلَیْهَا وَ الْوُقُوفِ عِنْدَهَا.»[2] یعنی " مهیا شوید و وسایل سفر خود را آماده  کنید ، خدا شما را رحمت کند ، بدرستیکه منادی مرگ ندای الرحیل در میان شما سرداده و کم کنید توجه خود را بر دنیا و از دنیا بیرون روید در حالی که با خود زاد و توشه ای از اعمال خوب داشته باشید . به راستی که روبروی شما عقبه های کئود یعنی جاههای بسیار دشوار و منزلگاههای هولناک وجود دارد که باید از آنها عبور کنید واز این بابت چاره ای ندارید."

سفر به عالم آخرت ، فناء و نابودی نیست بلکه آغاز زندگی جدید است و چگونگی این زندگی جدید وابسته به این است که در این دنیا چگونه باشیم . اگر طبق دستورات الهی عمل کردیم و نفس و شیطان و مظاهر دنیا فریبمان نداد ، زندگی جدید ما در عالم آخرت بهشت است و اگر خدا را رها کرده از شیطان اطاعت کردیم زندگی جدیدمان در آخرت ، جهنم سوزان است.

یکی از چیزهائی که انسان را از مرگ متنفر می کند ، جدائی از این دنیاست . خانه ساخته و ماشین خریده است و برای خود زندگی فراهم کرده است. تصور می کند که مرگ ، او را از همه ی آنها جدا می کند ولی تصور نمی کند که با مرگ ، در صورت مومن بودن به زندگی بهتری دست پیدا می کند که تمام نعمتهای دنیا در مقابل آن هیچ است.

وقتی تصور می کند که با مرگ از دوستان و خویشان خود جدا می شود ، غمگین می شود و تصور نمی کند که بهترین دوستان انسان در آن عالم هستند. کسانی هستند که مانند پدر و مادر و خویشان و دوستان و ائمه هدای علیهم السلام در آن عالم هستند. اگر انسان مومن باشد بهترین لذت آن دنیا همین دیدار و با دوستان است.

پس مرگ و عالم آخرت را فراموش نکنیم که تذکر عالم آخرت هم سختی های این دنیا را آسان می کند و هم جلوی طغیان نفس انسان را می گیرد و هم انسان خود را برای سفر به عالم آخرت با عمل صالح آماده می کند.در آیات قرآن دقت کنیم که چه نامهای برای عالم آخرت تعیین کرده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۲ ، ۱۵:۲۳
بهنام جدی بالابیگلو

شهید محمد رضا شفیعی

 

به روایت قافله:

مجروح که شد ، به اسارت دشمن در آمد و همانجا به شهادت رسید. بعثی ها او را دفن کردند و شانزده سال بعد ، هنگام تبادل جنازه ی شهدا با اجساد عراقی ، جنازه محمد رضا شفیعی و دیگر شهدای دفن شده رو بیرون می‌آورند تا به گروه تفحص شهدا تحویل دهند. اما جنازه محمد رضا سالم مانده ، سالمِ سالم...

صدام گفته بود این جنازه اینطور نباید تحویل ایرانی‌ها داده بشه. اونو سه ‌ماه زیر آفتاب سوزان گذاشتند ، اما تفاوتی نکرد. ، رو پیکرش آهک ‌و اسید پاشیدند ولی باز هم بی‌تأثیر بود..

۱۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آبان ۹۲ ، ۱۶:۰۱
بهنام جدی بالابیگلو
باز هم محرم

و باز انفجار شور حسینی!

و بازهم کشتی نجات در سرزمین ما لنگر انداخته است.

و تنها دلیل غریب ماندن امام حسین ع در کربلا علاقه شدید مردم به دنیا و ترس اونها از مرگ بود 

برخی از دوستان خیال می کنن با تغییر نام و عنوان میشود هراس بیهوده و مضر از مرگ را از بین برد

آرامیدن!

آرامستان!!

...


امام صادق ع:

و طلبتُ حب الموت، فوجوته فی تقدیم المال لوجه الله:

و دوست داشتن مرگ را جستجو نمودم، پس آن را در پیش فرستادن ثروت (انفاق) برای خشنودی خدای تعالی یافتم.


برگ عیشی به گور خویش فرست        کس نیارد ز پس، تو پیش فرست

مرگ برای برخی از مؤمنین براحتی بوئیدن گلی زیبا هست

حضرت عزرائیل گلی را به مؤمن می دهد و مؤمن آن را می بوید ...

 

 


 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آبان ۹۲ ، ۱۷:۱۷
بهنام جدی بالابیگلو

 

گفتم ای موی سفید!

زچه رو روئیدی؟

کنج پیشانی من ...

حرف تو چیست ؟

بگو

..

گفت من پیکم و من

خبری آوردم ...

***

 

گفتم ای موی سفید!

جای تو روی سرم نیست چرا روئیدی؟

...

گفت من پیکم و من

خبری آوردم ...

***

 

گفتم ای موی سفید!

سر من پر شده از باد غرور

چشم من دوخته بر خط افق

تو چه دانی که چه بر سر دارم

زچه رو روئیدی

کنج پیشانی من؟

گفت من پیکم و من ...خبری آوردم!

***

 

گفتم ای موی سفید!

برکنم بیخ تو را از بنیان

یا کنم رنگ تو را

تا که همرنگ شوی با موها

نشوی بین جماعت رسوا ...

گفت من پیکم و من

خبری آوردم

...

 

 

 

 

خزان وزید و مژه ها سفید شد            سفیر صور بدست است و مجال عشق نیست

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آبان ۹۲ ، ۱۲:۲۹
بهنام جدی بالابیگلو