شکلهاى گوناگون در محشر
یوم ینفخ فى الصور فتأتون أفواج
در تفسیر مجمع البیان از رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) مروى است:
وقتى که معاذ از معناى این آیه: یوم ینفخ فى الصور فتأتون أفواجا پرسید: روز قیامت که صور دمیده مىشود دسته دسته مىآیید؛ یعنى چه؟
حضرت فرمود: اى معاذ! مطلب بزرگى را پرسش نمودى، پس اشک در چشم مبارک بگردانید و فرمود: امت من در روز قیامت ده صنف مىشوند که البته خداوند این ده صنف را از جمله مسلمین جدا مىکند و صورتشان را تغییر مىدهد؛ عدهاى به شکل میمون و بعضى به صورت خوک و پارهاى دست و پا بریده، برخى کور و گروهى گنگ و کرند و طایفهاى وارد محشر مىشوند در حالى که زبانشان را مىجوند و چرک از دهان آنها بیرون مىآید و اهل محشر از گند آنها در زحمتاند و عدهاى وارونه سرنگون وارد محشر مىشوند و به همان حال آنها را به عذاب مىبرند و عدهاى به شاخهاى از آتش آویخته شدهاند و دستهاى بوى گند آنها از مردار بیشتر است و دسته دیگر جبههایى که از قطران است بر آنها پوشانیده باشند که چسبیده باشد به پوستهایشان.
پرسیدند: اینها چه کسانى هستند؟
فرمود: آنکسى که به صورت میمون وارد محشر مىشود، نمام است؛ یعنى سخن چین و آن کسى است که میان دو نفر را بهم مىزند و سخن هر یک را که درباره دیگر گفته، براى او خبر برد.
آن که به شکل خوک مىآید، خورنده حرام است؛ کسى است که مثلا در کسبش کم فروشى کرده، غش در معامله کرده، مال مردم را خورده است. و آن که سرنگون است کسى که رباخوارى کرده است.
آنکس که زبانش را مىجود و چرک از دهانش بیرون مىآید عالم بىعمل مىباشد؛ هر عالمى است که کردارش غیر از گفتارش باشد؛ خوب موعظه مىکند؛ اما در عمل به گل فرو رفته، دیگران از سخنانش بهره بردهاند؛ اما خود بدبختش بىعمل بوده، این است که زبانش را مىجود و حسرت مىخورد.
آن که دست و پا بریده وارد محشر مىشود، آزار رساننده به همسایه است.
(فرمود:) آن کسى که کور وارد محشر مىشود، حاکم جور و ناحق است که حکم به ناحق کرده و اما گنگ و کر، آنهایى هستند که خود پسندند؛ یعنى عجب دارند؛ هر خود پسند خودخواهى، کر و گنگ، وارد محشر مىشود.
و آن را که به شاخهاى از آتش مىبندند، کسانى هستند که در دنیا نمامى و سعایت مىکردند نزد سلاطین و اسباب زحمت مردم و آزار رساندن به آنها را فراهم مىکردند.
و آنهایى که از مردار گندترند؛ کسانى هستند که از شهوات و لذتهاى حرام برخوردار بودند و حق واجب الهى را که در مال آنها بود، نمىدادند و آنهایى که جبههاى آتشین بر آنها پوشیده مىشده، پس تکبر کنندگان و فخر و ناز کنندگانند
و در حدیث دیگر از رسول خدا مروى است: کسانى که دو میخ از آتش در چشم آنها است، اینها کسانىاند که چشم خود را از حرام پر مىکردند.
محدث فیض در عینالیقین این طور نقل مىفرماید که: وقتى شرابخوار وارد محشر مىشود، شیشه شرابى به گردنش آویزان و قدح شرابى به دستش چسبیده و بوى گندى از او بلند است که از هر مردارى گندتر است و همه او را مىشناسند که شرابخوار بوده است و هرکس بر او بگذرد، او رالعنت کند؛ چنانچه آنها که اهل طربند تار و طنبورشان به دستشان چسبیده و بر سر آنها مىخورد، اصلاً از قیافه و سیماى هرکس معلوم است که اهل چه گناهى بوده است
و نیز در کتاب مزبور نقل کرده: یحشر بعض الناس على صور یحسن عندها القردة و الخنازیر
بعضى از مردم به صورتها و شکلهایى وارد محشر مىشوند که شکل میمون و خوک نسبت به آنها زیباست.
و نیز از رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) روایت کرده که فرمود: یحشر الناس یوم القیامه ثلثة اصناف: رکبانا و مشاة و على وجوههم فقیل یا رسول الله و کیف یمشون على وجوههم؟ قال: الذى امشاهم على اقدامهم قادر على ان یمشیهم على وجوههم
مردم در قیامت سه جور محشور مىشوند؛ بعضى سوار و بعضى پیاده و بعضى بر صورتها حرکت مىکنند. گفتند یا رسول الله! چگونه با سر مىتوان حرکت کرد؟! فرمود همان خدایى که آنها را در دنیا بر پاهایشان حرکت مىداد، قادر است که آنها را با سرهایشان حرکت دهد.
با مطلبی در مورد لزوم توجه به تبلیغات مسیحیت، به روز هستیم و از شما دعوت می کنیم، نظرتان را در مورد مطلب ما بفرمایید.