ندای الرحیل

در احیای فرهنگ آخرتگرایی
پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۱، ۱۱:۱۵ ب.ظ

سجّین- سایت ندای وحی


 خداى متعال در آیه 7 ـ 10 سوره «مطففین» خطاب به گوشه اى از سرنوشت بدکاران و فاجران در روز قیامت اشاره مى کند و مى فرماید: «چنین نیست که آنها درباره رستاخیز مى پندارند که حساب و کتابى در کار نیست، بلکه نامه اعمال فاجران در سجین است» (کَلاّ إِنَّ کِتابَ الفُجّارِ لَفِی سِجِّین).«تو چه مى دانى سجّین چیست»؟ (وَ ما أَدْراکَ ما سِجِّینٌ).«نامه اى است رقم زده شده» (کِتابٌ مَرْقُومٌ).در تفسیر این آیات عمدتاً دو نظریه وجود دارد:1 ـ منظور از کتاب، همان نامه اعمال انسان ها است که هیچ کار کوچک و بزرگ و صغیره و کبیره اى نیست، مگر این که آن را احصا کرده، و همه چیز بى کم و کاست در آن ثبت است.و منظور از «سجّین»، کتاب جامعى است که نامه اعمال همه انسان ها به طور مجموعى در آن گرد آورى شده، و به تعبیر ساده، مانند دفتر کلى است که حساب هر یک از بستانکاران و بدهکاران را در صفحه مستقلى در آن ثبت مى کنند، منتها از این آیات و آیات بعد استفاده مى شود، اعمال همه بدکاران در یک کتاب به نام «سجّین»، و اعمال همه نیکوکاران و ابرار در یک کتاب دیگر به نام «علیین»، جمع آورى مى شود.«سِجِّیْن» از ماده «سجن» به معنى «زندان و حبس» گرفته شده، و معانى مختلفى دارد: زندان سخت و شدید، هر موجود صلب و محکم، وادى بسیار هولناکى در قعر جهنم، محلى که نامه هاى اعمال بدکاران در آنجا گذارده مى شود، و آتش دوزخ


نوشته شده توسط بهنام جدی بالابیگلو
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

ندای الرحیل

در احیای فرهنگ آخرتگرایی

ندای الرحیل

سلام
وبلاگ حاضر، تلاش کوچکی است برای دگرگون کردن بدیهیات،گرایشها و هدفها ...
وبلاگ حاضر تلاش کوچکی است برای زنده کردن قلبها و دگرگون کردن آرزوها...
وبلاگ حاضر، تلاش کوچکی است برای احیای فرهنگ آخرتگرایی و نواختن ندای الرحیل...
پس...
باور کنیم که جهان به نگاهی نو نسبت به مرگ نیازمند است...
باور کنیم که نگرش غلط به اسرارآمیزترین پدیدۀ هستی - مرگ - لحظه لحظۀ عمر بشر را به پوچی کشانده است....
باور کنیم که ما رهگذریم ودنیا ظرفیت و توان تحمل آرزوهای ما را ندارد...
باور کنیم که مرگ در این نزدیکیست و ما چاره ای جز رفتن نداریم...
باور کنیم که دلهای ما برای آزاد شدن از ترسها و گرایشهای دنیا، به ترسها و گرایشهای آخرت نیازمند است...
باور کنیم که تنها طریقتی که می تواند ما را به خدا برساند، طریقت توشه چینی است...
ویادمرگ، آب حیات بخشیست برای زنده کردن بشریت...
ویاد مرگ شمشیر و سپر محکمیست، در برابر فرهنگ پوچ گرای غربیها...
و یاد مرگ، مرهم شفا بخشیست برای انقلاب بیمار شده به ویروس دنیاگرایی...

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
هم کاروانیان

منوی تصویری سایت ندای الرحیل

تلگرام

-----------------------

 صفحه اصلی

-----------------------

ندای الرحیل2-تصاویر

-----------------------

ندای الرحیل3-سیاسی

-----------------------

ندای الرحیل4-خواب

-----------------------

 ندای الرحیل5 - شعر
آخرین دیدگاه میهمانان ندای الرحیل
  • ۳۰ ارديبهشت ۹۹، ۱۷:۱۶ - سلیمانی
    احسنت

سجّین- سایت ندای وحی

پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۱، ۱۱:۱۵ ب.ظ

 خداى متعال در آیه 7 ـ 10 سوره «مطففین» خطاب به گوشه اى از سرنوشت بدکاران و فاجران در روز قیامت اشاره مى کند و مى فرماید: «چنین نیست که آنها درباره رستاخیز مى پندارند که حساب و کتابى در کار نیست، بلکه نامه اعمال فاجران در سجین است» (کَلاّ إِنَّ کِتابَ الفُجّارِ لَفِی سِجِّین).«تو چه مى دانى سجّین چیست»؟ (وَ ما أَدْراکَ ما سِجِّینٌ).«نامه اى است رقم زده شده» (کِتابٌ مَرْقُومٌ).در تفسیر این آیات عمدتاً دو نظریه وجود دارد:1 ـ منظور از کتاب، همان نامه اعمال انسان ها است که هیچ کار کوچک و بزرگ و صغیره و کبیره اى نیست، مگر این که آن را احصا کرده، و همه چیز بى کم و کاست در آن ثبت است.و منظور از «سجّین»، کتاب جامعى است که نامه اعمال همه انسان ها به طور مجموعى در آن گرد آورى شده، و به تعبیر ساده، مانند دفتر کلى است که حساب هر یک از بستانکاران و بدهکاران را در صفحه مستقلى در آن ثبت مى کنند، منتها از این آیات و آیات بعد استفاده مى شود، اعمال همه بدکاران در یک کتاب به نام «سجّین»، و اعمال همه نیکوکاران و ابرار در یک کتاب دیگر به نام «علیین»، جمع آورى مى شود.«سِجِّیْن» از ماده «سجن» به معنى «زندان و حبس» گرفته شده، و معانى مختلفى دارد: زندان سخت و شدید، هر موجود صلب و محکم، وادى بسیار هولناکى در قعر جهنم، محلى که نامه هاى اعمال بدکاران در آنجا گذارده مى شود، و آتش دوزخ
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۳/۲۵
بهنام جدی بالابیگلو

نظرات  (۱)

۲۷ خرداد ۹۱ ، ۱۰:۰۸ یه پله تا خدا(sh)
همه­ ی هستی را نیرویی فرا گرفته است که تو را نیز حمایت می کند. این نیرو نگران توست. این نیرو همواره در دسترس است. اگر این نیرو را از دست بدهی خودت مقصری. اگر درها و پنجره های اتاقت را ببندی خورشید بیرون را نپوشانده ای بلکه خودت را در تاریکی محبوس کرده ای. حتی اگر درها را بگشایی پنجره ها را باز کنی و پرده ها را هم کنار بزنی باز اگر چشمانت را بسته نگه داری جز تاریکی نصیبی نخواهی برد. نسبت ما با خدا نیز چنین است:

عشق او همواره در دسترس است اما دل ما گشوده نیست. دلت را به خدا بسپار. بگذار خداوند تپش های هماهنگ با هستی را به آن الهام کند. دلی که هماهنگ با نبض هستی نامتناهی نمی تپد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">