مرگ دوم .... مرگ ارواح
یه بحثی وجود داره مبنی براینکه ارواح هم با نفخ اول صور اسرافیل خواهند مرد.
ارواح در عالم برزخ با بدن مثالی زندگی میکنن و این بدن با زندگی برزخی ارواح متناسب است
"معاد جسمانی" ثابت می کند که بدن قیامتی با بدن مثالی و برزخی ما متفاوت است
یعنی بعید نیست که ارواح با صور اسرافیل از بدن مثالی هم بمیرند و با نفخ دوم صور با بدن قیامتی محشور شوند
اگر این فرض ما صحیح باشد باید بگم که شهیدان از این مرگ استثنا هستن و برای همیشه زنده خواهند ماند
ایه ای زیبا در قرآن هست که می فرماید:
و نفخ فی الصور فصعق من فی السموات و من فی الأرض إلا من شاء الله
و در صور دمیده می شود، پس هر که در آسمان ها و زمین است بی هوش می افتد، مگر کسی که خدا بخواهد.
سوره ی زمر، آیه ی 68.
به موجب إلا من شاء الله عده اى نخواهند مرد.
و عده اى گفته اند:
افراد مستثنى عبارتند از شهیدان در راه خداوند
این سخن را «سعید بن جبیر» و «عطا» از «ابن عباس» و «ابو هریره»،
از پیغمبر (ص) نقل کرده اند که آن حضرت درباره این آیه از کسانى که شامل بیهوشى مرگ آور نمى شوند از جبرائیل سؤال کرد و او جواب گفت که ایشان شهیدان مى باشند که شمشیرهاى خود را کنار عرش به کمر بسته اند.
این روایت این عقیده را که می گوید با نفخ اول صور ارواح هم می میرند را تقویت می کند؛
بوعلی می گوید که ما از راه دلیل علمی می توانیم بفهمیم که فقط عقل انسان ( یعنی قوه عاقله انسان ) باقی می ماند ، سایر قوای انسان هر چه هست ، همه معدوم می شوند
ارواح در برزخ با بدن مثالی که جنسش از تصور و تخیل است زندگی می کنند و با پایان یافتن برزخ و آغاز قیامت احتیاج به بدنی دارند که با عالم عظیم آخرت سازگاری داشته باشد؛ همانند پروانه از پیلۀ خود خارج شده با بدنی متفاوت وارد محشر می شوند...