ندای الرحیل

در احیای فرهنگ آخرتگرایی
دوشنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۰، ۰۵:۵۳ ب.ظ

قبر خاکی یا برزخی؟

همان طور که می دانید با خروج روح از بدن، جسم انسان هیچ گونه احساس و درکی ندارد و اگر تکه تکه هم شود، چیزی متوجه نمی شود.

چطور است که در متون دینی صحبت از شب اول قبر، سختی های آن، ورود نکیر منکر، فشار قبر، عذاب و... می شود در حالی که این موارد برای جسم بدون روح نمی تواند صادق باشد و اگر اتفاقی هم بیفتد، کاملاً روحی است و ارتباطی با جسم و محل دفن آن نخواهد داشت، ضمن این که عالم برزخ فاقد دو ویژگی عالم ماده است، یعنی زمان و مکان.

 بنابراین، اصطلاح «شب اول قبر» نیز نمی تواند صحیح باشد؟

علیرضا شاهرودیان/شیمی عذاب قبر جسمانی و روحانی است، ولی جسم و بدن برزخی معذب است نه بدن مادی و دنیایی. توضیح مطلب با توجه به دو نکته روشن می شود:

 1. روح انسان پس از مرگ و انقطاع از بدن مادی، خود را با بدن برزخی و قالب مثالی می یابد و می بیند. در واقع آدمی با رفتن از حیات دنیوی به حیات برزخی، بدن مادی خود را رها کرده، با بدن مثالی خود متحد می گردد؛ بدنی که با نظام برزخی متناسب بوده و اتحادش با روح از اتحاد آن با بدن مادی در زندگی دنیوی قوی تر است. قالب مثالی موجود در خواب می تواند ما را به بدن برزخی تا حدودی هدایت کند، هنگام خواب که تعلق روح به بدن مادی تا اندازه ای کم می شود و از حدود مادی تا اندازه ای آزاد می گردد، روح خود را با یک نوع تمثیل مثالی یافته، با بدنی شبیه بدن مادی و دنیوی می بیند. این شاهد روشنی است که روح انسان در صورت عدم تعلق به بدن مادی یا تعلق کم تر، قدرت تمثل به بدن مثالی می یابد. انسان، هنگام خواب و خواب دیدن، خودش را با همان بدن می بیند با همان شکل و تصویر و این حکایتگر وجود بدن مثالی و قالب برزخی است که با انتقال روح از این عالم مادی به نظام برزخی به وجود نیامده بلکه قبلاً هم در آن نظام وجود داشته، ولی ما از آن محجوب بوده ایم. اگر این حجاب را ـ که تعلق و توجه به نظام مادی و مادیات است ـ کنار زنیم، هم اکنون نیز خود را در آن قالب مثال متمثل می بینیم؛ چنان که در خواب تا حدودی که تعلق روح به بدن مادی کم می شود، در حالی که بدن مادی ما در رختخواب افتاده و در حال آرامش است، خود را با بدنی مشابه با این بدن یافته و سیرها و حرکت ها و فهم ها و دیدنی ها و شنیدنی ها و خوردنی ها و خواستن با آن داریم.1 ناگفته نماند، از نظر روایات وجود بدن برزخی امری مسلم و قطعی است،

چنان که امام صادق(ع) فرمود:

 «اما [ارواح موءمنان] در بدن هایی شبیه بدن های دنیوی آنان است2».

یا در جای دیگری فرمود:

«ارواح انسان ها به صورت جسدهای دنیوی در درختی در بهشتند3».

 این روایات حکایتگر وجود بدن برزخی و مثالی در عالم برزخ است.

 

 2. میان قبر برزخی و قبر خاکی ارتباط خاصی حاکم است، یعنی میان روح انسان در برزخ و بدن مادی او در قبر خاکی ارتباط وجود دارد و این ارتباط، در اصل از ارتباط روح و بدن مادی که در طول زندگی دنیوی با یکدیگر نوعی اتحاد داشته اند، سرچشمه می گیرد. با قطع تعلق روح از بدن، پس از مرگ، ارتباط آن ها به کلی از میان نمی رود، بلکه نوعی ارتباط در حد پایین تر میان روح برزخی و بدن خاکی و مادی وجود دارد البته نه در حد و اندازه ای که در زندگی دنیوی و در دوران تعلق روح به بدن بود و نه با آن کیفیت و کمیت بلکه در میزانی ضعیف تر و با کم و کیفی دیگر. از همین رو، قبر خاکی با قبر و عالم برزخی روح ارتباطی دارد که جاها و نقاط دیگر این ارتباط را ندارد و به همین جهت است که به رغم حضور روح در عالمی فوق ماده، زمان و مکان [برزخ] توجه خاصی به بدن مادی و به نقطه ای که بدن خاکی در آن است، دارد. بر اساس همین ارتباط میان قبر برزخی و قبر خاکی است که دستورها و احکام خاصی در باب قبر خاکی، تشییع جنازه، کفن، دفن، حرمت قبور، استحباب زیارت قبور، دعا، طلب رحمت و مغفرت بر سر قبور و نظایر آن ها در شریعت اسلامی وجود دارد.

 بنابر آنچه گذشت، عذاب قبر همان عذاب های برزخ است که از نخستین مرتبه آن به فشار قبر تعبیر می شود.

برای مطالعه درباره مرگ و برزخ، کتاب عروج روح، آیت اللّه شجاعی از شاگردان مرحوم علامه طباطبایی توصیه می شود. این کتاب در عین حجم کم، بیانی عمیق از مرگ و برزخ ارائه می دهد.

 کتاب مذکور از آثار کانون اندیشه جوان است.

 پی نوشت:

 1. خواب و نشانه های آن، محمد شجاعی، ص 58 ـ 62.

2. بحارالانوار، ج6، ص 268.

3. همان، ص 269.



نوشته شده توسط بهنام جدی بالابیگلو
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

ندای الرحیل

در احیای فرهنگ آخرتگرایی

ندای الرحیل

سلام
وبلاگ حاضر، تلاش کوچکی است برای دگرگون کردن بدیهیات،گرایشها و هدفها ...
وبلاگ حاضر تلاش کوچکی است برای زنده کردن قلبها و دگرگون کردن آرزوها...
وبلاگ حاضر، تلاش کوچکی است برای احیای فرهنگ آخرتگرایی و نواختن ندای الرحیل...
پس...
باور کنیم که جهان به نگاهی نو نسبت به مرگ نیازمند است...
باور کنیم که نگرش غلط به اسرارآمیزترین پدیدۀ هستی - مرگ - لحظه لحظۀ عمر بشر را به پوچی کشانده است....
باور کنیم که ما رهگذریم ودنیا ظرفیت و توان تحمل آرزوهای ما را ندارد...
باور کنیم که مرگ در این نزدیکیست و ما چاره ای جز رفتن نداریم...
باور کنیم که دلهای ما برای آزاد شدن از ترسها و گرایشهای دنیا، به ترسها و گرایشهای آخرت نیازمند است...
باور کنیم که تنها طریقتی که می تواند ما را به خدا برساند، طریقت توشه چینی است...
ویادمرگ، آب حیات بخشیست برای زنده کردن بشریت...
ویاد مرگ شمشیر و سپر محکمیست، در برابر فرهنگ پوچ گرای غربیها...
و یاد مرگ، مرهم شفا بخشیست برای انقلاب بیمار شده به ویروس دنیاگرایی...

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
هم کاروانیان

منوی تصویری سایت ندای الرحیل

تلگرام

-----------------------

 صفحه اصلی

-----------------------

ندای الرحیل2-تصاویر

-----------------------

ندای الرحیل3-سیاسی

-----------------------

ندای الرحیل4-خواب

-----------------------

 ندای الرحیل5 - شعر
آخرین دیدگاه میهمانان ندای الرحیل
  • ۳۰ ارديبهشت ۹۹، ۱۷:۱۶ - سلیمانی
    احسنت

قبر خاکی یا برزخی؟

دوشنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۰، ۰۵:۵۳ ب.ظ
همان طور که می دانید با خروج روح از بدن، جسم انسان هیچ گونه احساس و درکی ندارد و اگر تکه تکه هم شود، چیزی متوجه نمی شود.

چطور است که در متون دینی صحبت از شب اول قبر، سختی های آن، ورود نکیر منکر، فشار قبر، عذاب و... می شود در حالی که این موارد برای جسم بدون روح نمی تواند صادق باشد و اگر اتفاقی هم بیفتد، کاملاً روحی است و ارتباطی با جسم و محل دفن آن نخواهد داشت، ضمن این که عالم برزخ فاقد دو ویژگی عالم ماده است، یعنی زمان و مکان.

 بنابراین، اصطلاح «شب اول قبر» نیز نمی تواند صحیح باشد؟

علیرضا شاهرودیان/شیمی عذاب قبر جسمانی و روحانی است، ولی جسم و بدن برزخی معذب است نه بدن مادی و دنیایی. توضیح مطلب با توجه به دو نکته روشن می شود:

 1. روح انسان پس از مرگ و انقطاع از بدن مادی، خود را با بدن برزخی و قالب مثالی می یابد و می بیند. در واقع آدمی با رفتن از حیات دنیوی به حیات برزخی، بدن مادی خود را رها کرده، با بدن مثالی خود متحد می گردد؛ بدنی که با نظام برزخی متناسب بوده و اتحادش با روح از اتحاد آن با بدن مادی در زندگی دنیوی قوی تر است. قالب مثالی موجود در خواب می تواند ما را به بدن برزخی تا حدودی هدایت کند، هنگام خواب که تعلق روح به بدن مادی تا اندازه ای کم می شود و از حدود مادی تا اندازه ای آزاد می گردد، روح خود را با یک نوع تمثیل مثالی یافته، با بدنی شبیه بدن مادی و دنیوی می بیند. این شاهد روشنی است که روح انسان در صورت عدم تعلق به بدن مادی یا تعلق کم تر، قدرت تمثل به بدن مثالی می یابد. انسان، هنگام خواب و خواب دیدن، خودش را با همان بدن می بیند با همان شکل و تصویر و این حکایتگر وجود بدن مثالی و قالب برزخی است که با انتقال روح از این عالم مادی به نظام برزخی به وجود نیامده بلکه قبلاً هم در آن نظام وجود داشته، ولی ما از آن محجوب بوده ایم. اگر این حجاب را ـ که تعلق و توجه به نظام مادی و مادیات است ـ کنار زنیم، هم اکنون نیز خود را در آن قالب مثال متمثل می بینیم؛ چنان که در خواب تا حدودی که تعلق روح به بدن مادی کم می شود، در حالی که بدن مادی ما در رختخواب افتاده و در حال آرامش است، خود را با بدنی مشابه با این بدن یافته و سیرها و حرکت ها و فهم ها و دیدنی ها و شنیدنی ها و خوردنی ها و خواستن با آن داریم.1 ناگفته نماند، از نظر روایات وجود بدن برزخی امری مسلم و قطعی است،

چنان که امام صادق(ع) فرمود:

 «اما [ارواح موءمنان] در بدن هایی شبیه بدن های دنیوی آنان است2».

یا در جای دیگری فرمود:

«ارواح انسان ها به صورت جسدهای دنیوی در درختی در بهشتند3».

 این روایات حکایتگر وجود بدن برزخی و مثالی در عالم برزخ است.

 

 2. میان قبر برزخی و قبر خاکی ارتباط خاصی حاکم است، یعنی میان روح انسان در برزخ و بدن مادی او در قبر خاکی ارتباط وجود دارد و این ارتباط، در اصل از ارتباط روح و بدن مادی که در طول زندگی دنیوی با یکدیگر نوعی اتحاد داشته اند، سرچشمه می گیرد. با قطع تعلق روح از بدن، پس از مرگ، ارتباط آن ها به کلی از میان نمی رود، بلکه نوعی ارتباط در حد پایین تر میان روح برزخی و بدن خاکی و مادی وجود دارد البته نه در حد و اندازه ای که در زندگی دنیوی و در دوران تعلق روح به بدن بود و نه با آن کیفیت و کمیت بلکه در میزانی ضعیف تر و با کم و کیفی دیگر. از همین رو، قبر خاکی با قبر و عالم برزخی روح ارتباطی دارد که جاها و نقاط دیگر این ارتباط را ندارد و به همین جهت است که به رغم حضور روح در عالمی فوق ماده، زمان و مکان [برزخ] توجه خاصی به بدن مادی و به نقطه ای که بدن خاکی در آن است، دارد. بر اساس همین ارتباط میان قبر برزخی و قبر خاکی است که دستورها و احکام خاصی در باب قبر خاکی، تشییع جنازه، کفن، دفن، حرمت قبور، استحباب زیارت قبور، دعا، طلب رحمت و مغفرت بر سر قبور و نظایر آن ها در شریعت اسلامی وجود دارد.

 بنابر آنچه گذشت، عذاب قبر همان عذاب های برزخ است که از نخستین مرتبه آن به فشار قبر تعبیر می شود.

برای مطالعه درباره مرگ و برزخ، کتاب عروج روح، آیت اللّه شجاعی از شاگردان مرحوم علامه طباطبایی توصیه می شود. این کتاب در عین حجم کم، بیانی عمیق از مرگ و برزخ ارائه می دهد.

 کتاب مذکور از آثار کانون اندیشه جوان است.

 پی نوشت:

 1. خواب و نشانه های آن، محمد شجاعی، ص 58 ـ 62.

2. بحارالانوار، ج6، ص 268.

3. همان، ص 269.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۰۸/۳۰
بهنام جدی بالابیگلو

نظرات  (۱)

سلام*
ایا بازدید سایت شما کم است
ایا دوست دارید بازید سایت شما بالا برود
لینکستان پرچمداران این امکان را برای شما فراهم کرده است
همین الان لینک سایت یا وبلاگ خود را در لینکستان پرچمداران ثبت کنید
کاملا رایگان
فقط کافیست پرچمداران را در سایت خود لینک کنید
این لینکستان 3روز است که راه اندازی شده است پس سریع لینک خود را ثبت کنید تا صفحه اول ان که بیشترین بازدید را دارد پر نشده است
این لینکستان را به دوستان خود معرفی کنید
اگر پیج رنک شما بالا است شما را در قسمت مخصوص و زیبایی لینک خواهیم کرد
منتظر حضور گرمتان هستیم
باتشکر.

نام*لینکستان پرچمداران

ادرس*www.pw-linkbox.10r.ir

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">