ندای الرحیل

در احیای فرهنگ آخرتگرایی
دوشنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۰، ۰۹:۱۷ ق.ظ

سورۀ نبأ

سورۀ نبأ

از جمله سوره های مکی است و محتوای آن به مسایل مبدأ، معاد، بشارت و انذار می پردازد.

ابتدای سوره با سوالی بیدارگر و پرسشی از حادثه ای بزرگ ( نبأ عظیم) یعنی قیامت آغاز می گردد. سپس به نمونه های مظاهر قدرت خدا در آسمان و زمین و زندگی انسان و مواهب آن به عنوان دلیلی بر امکان معاد و رستاخیز پرداخته و از نشانه های رستاخیز و گوشه ای از عذابهای دردناک صحبت به میان می آورد و بعد نعمتها و مواهب شوق انگیز بهشتی را شرح می دهد و سرانجام با بیم شدید از عذاب قریب و ذکر سرنوشت کافران به پایان می رسد.

نامگذاری این سوره بخاطر تعبیری است که در آیۀ دوم آن آمده، گاه از آن به -عم - به تناسب آیۀ نخستین آن تعبیر می شود.

فحوای این سوره را در چند بخش می توان خلاصه کرد:

1- سوالی که در آغاز سوره از خبر بزرگ مطرح می شود.

2- سپس به بیان نمونه هایی از مظاهر قدرت خداوند در آسمان و زمین و زندگی انسانها و مواهب آن - بعنوان دلیلی بر امکان معاد و رستاخیز- می پردازد.

3- در بخش دیگری قسمتی از نشانه های آغاز رستاخیز را بیان می دارد و اینکه روز موعود فرا می رسد و کوهها مانند پشم زده می شوند و غرورهای نابود می شود.

4- در ادامه گوشه ای از عذابهای دردناک طغیانگران را بیان می دارد.

5- به دنبال آن قسمتی از نعمتها ومواهب شوق انگیز بهشتی و عطایای گستردۀ خداوند رحمان و نوشیدنی های جنت که توصیف ناشدنی است را شرح می دهد.

6- سرانجام با انزوای شدید از عذاب قریب، و ذکر سرنوشت غم انگیز کافران لجوج که آن همه عظمت خداوند در خلقت و لطف و مهربانی اش با بندگان در روز قیامت را ندیده گرفتند پایان می گیرد.*

در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم آمده که:

کسی که سورۀ عم یتسائلون را بخواند خداوند از نوشیدنی خنک و گوارای بهشتی در قیامت سیرابش می کند**

همچنین امام صادق علیه السلام فرموده اند:

کسی که همه روزه خواندن سورۀ نبأ را ادامه دهد، سال تمام نمی شود مگر اینکه خانۀ خدا را زیارت می کند.***

* تفسیر نمونهج26ص4

**مجمع البیان ج 10ص420

*** تفسیر برهان ج4



نوشته شده توسط بهنام جدی بالابیگلو
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

ندای الرحیل

در احیای فرهنگ آخرتگرایی

ندای الرحیل

سلام
وبلاگ حاضر، تلاش کوچکی است برای دگرگون کردن بدیهیات،گرایشها و هدفها ...
وبلاگ حاضر تلاش کوچکی است برای زنده کردن قلبها و دگرگون کردن آرزوها...
وبلاگ حاضر، تلاش کوچکی است برای احیای فرهنگ آخرتگرایی و نواختن ندای الرحیل...
پس...
باور کنیم که جهان به نگاهی نو نسبت به مرگ نیازمند است...
باور کنیم که نگرش غلط به اسرارآمیزترین پدیدۀ هستی - مرگ - لحظه لحظۀ عمر بشر را به پوچی کشانده است....
باور کنیم که ما رهگذریم ودنیا ظرفیت و توان تحمل آرزوهای ما را ندارد...
باور کنیم که مرگ در این نزدیکیست و ما چاره ای جز رفتن نداریم...
باور کنیم که دلهای ما برای آزاد شدن از ترسها و گرایشهای دنیا، به ترسها و گرایشهای آخرت نیازمند است...
باور کنیم که تنها طریقتی که می تواند ما را به خدا برساند، طریقت توشه چینی است...
ویادمرگ، آب حیات بخشیست برای زنده کردن بشریت...
ویاد مرگ شمشیر و سپر محکمیست، در برابر فرهنگ پوچ گرای غربیها...
و یاد مرگ، مرهم شفا بخشیست برای انقلاب بیمار شده به ویروس دنیاگرایی...

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
هم کاروانیان

منوی تصویری سایت ندای الرحیل

تلگرام

-----------------------

 صفحه اصلی

-----------------------

ندای الرحیل2-تصاویر

-----------------------

ندای الرحیل3-سیاسی

-----------------------

ندای الرحیل4-خواب

-----------------------

 ندای الرحیل5 - شعر
آخرین دیدگاه میهمانان ندای الرحیل
  • ۳۰ ارديبهشت ۹۹، ۱۷:۱۶ - سلیمانی
    احسنت

سورۀ نبأ

دوشنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۰، ۰۹:۱۷ ق.ظ

سورۀ نبأ

از جمله سوره های مکی است و محتوای آن به مسایل مبدأ، معاد، بشارت و انذار می پردازد.

ابتدای سوره با سوالی بیدارگر و پرسشی از حادثه ای بزرگ ( نبأ عظیم) یعنی قیامت آغاز می گردد. سپس به نمونه های مظاهر قدرت خدا در آسمان و زمین و زندگی انسان و مواهب آن به عنوان دلیلی بر امکان معاد و رستاخیز پرداخته و از نشانه های رستاخیز و گوشه ای از عذابهای دردناک صحبت به میان می آورد و بعد نعمتها و مواهب شوق انگیز بهشتی را شرح می دهد و سرانجام با بیم شدید از عذاب قریب و ذکر سرنوشت کافران به پایان می رسد.

نامگذاری این سوره بخاطر تعبیری است که در آیۀ دوم آن آمده، گاه از آن به -عم - به تناسب آیۀ نخستین آن تعبیر می شود.

فحوای این سوره را در چند بخش می توان خلاصه کرد:

1- سوالی که در آغاز سوره از خبر بزرگ مطرح می شود.

2- سپس به بیان نمونه هایی از مظاهر قدرت خداوند در آسمان و زمین و زندگی انسانها و مواهب آن - بعنوان دلیلی بر امکان معاد و رستاخیز- می پردازد.

3- در بخش دیگری قسمتی از نشانه های آغاز رستاخیز را بیان می دارد و اینکه روز موعود فرا می رسد و کوهها مانند پشم زده می شوند و غرورهای نابود می شود.

4- در ادامه گوشه ای از عذابهای دردناک طغیانگران را بیان می دارد.

5- به دنبال آن قسمتی از نعمتها ومواهب شوق انگیز بهشتی و عطایای گستردۀ خداوند رحمان و نوشیدنی های جنت که توصیف ناشدنی است را شرح می دهد.

6- سرانجام با انزوای شدید از عذاب قریب، و ذکر سرنوشت غم انگیز کافران لجوج که آن همه عظمت خداوند در خلقت و لطف و مهربانی اش با بندگان در روز قیامت را ندیده گرفتند پایان می گیرد.*

در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم آمده که:

کسی که سورۀ عم یتسائلون را بخواند خداوند از نوشیدنی خنک و گوارای بهشتی در قیامت سیرابش می کند**

همچنین امام صادق علیه السلام فرموده اند:

کسی که همه روزه خواندن سورۀ نبأ را ادامه دهد، سال تمام نمی شود مگر اینکه خانۀ خدا را زیارت می کند.***

* تفسیر نمونهج26ص4

**مجمع البیان ج 10ص420

*** تفسیر برهان ج4

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۰۶/۱۴
بهنام جدی بالابیگلو

نظرات  (۱)

سلام
وبلاگ زیبا و ارزشمندی داری...
به ما هم سر بزن...منتظرم
موفق و منصور باشی.
یا علی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">